"I tell you slow-slow and silent-silent so nobody will laugh me speak English"
Hahahaha...lucu bila aku tengok kartun di atas...tetapi...dlm lucu2 tu..sbnanya ada byk maksud tersirat y cuba disuratkan.....cheewaaahhhh(puitis semcm je ayat aku ni)...dhl lama aku xbg pandangan tentang isu2 semasa yg kdg2 menyengalkan urat saraf kepala..skrg ni org sebok2 nk martabatkn lg bhs ibunda msg2..nk mskkn dlm silibus studentlh..apalh..aku pn dh pening...
cuma yg pasti n aku pasti...isu lama n msh lg mmg di takuk lama.....Isu utk memantapkan lagi Bahasa Inggeris di kalangan rakyat kita ni supaya bulih berdaya saing dgn negara2 luar/mudah nk studi teknologi diorang yg msh tenggelam timbul...fuyooohhh...mmg matlamat tu sgt2 bgs n xslh...cuma..isu y membuatkn aku bpikir ialah....bagaimanakh kaedah terbaik utk memantapkan bahasa Inggeris rakyat Malaysia seawal usia 5/6 thn?...nnti kcik2 dh ckp BI...ssh jugak...xajar lgsg..pun susah..ish2....jadi dlm post ni aku nk share ckitlh pendapat y belum di ujilari ttg P&P Bahasa Inggeris ni supaya suma org bole ckp n phm BI...
So..pada pendapat akulaaaa..atau mungkin ada y sependapat...pelajaran bahasa ni mmg kena mula dr sekolah rendah (sekurang-kurangnya)...tp, bg aku...xplulaa nk tuka2 subjek2 kpd bahasa inggeris...cukuplaaa ada satu subjek Bahasa Inggeris...jadi?..apa bezanya?...bezanya....aku rs kite kene tuka silibus pengajaran Bahasa Inggeris tu sendiri..bermula dr pendidikan awal kanak2,hinggalah ke peringkat universiti...
Amboooiiiii..senangnya aku bercakap...tau ke aku ni?...aku xdelaaa mahir sgt..ni juz pendapat akulaa...xsuka xpe..pd pendapat aku...lbh baik klu pengajaran Bahasa Inggeris ni dibuat dua peringkat (mcm blaja Bahasa Arab, ada Bahasa Arab Komunikasi & Bahasa Arab Tinggi)....Jadi..utk peringkat awal kanak2 sekolah rendah...aku rs lebih baik ajar budak2 bercakap 'broken' inggeris dulu dlm kelas BI..maksudnya..kita juz ajar common vocabulary..and biar budak2 sdiri y try bercakap tiru cikgu derang...yg penting...jgn terlalu tekankn sgt GRAMMAR y PERFECT iteww...sbb pd pendapat aku, bila kita terlalu tekankn sgt dr segi Grammar..akibatnya..budak2 pn takut nk bercakap BI sbb maluu kalau kwn2 gelak...btol x?..sekurang2nya..dlm peringkat awal ni..budak2 dilatih utk BERANI BERCAKAP DALAM BAHASA ASING WALAUPUN BROKEN......confident kene ada dulu...
Seterusnya...sehabis peringkat berani nk bercakap..barulah diajar utk membetulkan grammar..phrase or wateverlh grandma-grandma ni..hehe...time ini, budak2 dh ada confident utk bercakap n xsegan wpun slh sbb mereka sedar..semua tgh blaja grammar...dgn cr ini..budak2 y xnk studi lg pn..sudah blh memahami bahasa inggeris itu sendiri sbb mereka telah didedahln dgn vocabulary2 sejak dr kcil..utk memahami sesuatu ayat mungkin tidak sesukar y disangkakan...btol x?...It's a win2 situation.......
Well..dets all pendapat dari kaca mata seorang pensyarah..sbb aku pn kdg2 terbeliat jugak lidah nk converse in English...the only thing that help me 2 speak d language is being CONFIDENT......
To my dear Ahmoi Chantek who soon to be an English teacher...pls forward my opinion in ur class afterwards..ne tauk..idea berkembang..
hehhe,,dlu english sy truk,,,kwn pown pengaruh penting,,ble sy ad kwn dr len bgsa sy xde choise,,,,kene ckp BI,,,,,lame2,,,,ble jgk,,,hehehe,,nang blek erk,,heheh,,,
dh nang blk eza...tenkiu 4 sharing...dulu2 sy blaja english dgr lg omputih salu..