Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Nak Kawen, Tapi....

Amaran: Cerita ini mungkin berkait dengan yang orang yang hidup sahaja dan mungkin menyamai mana-mana watak manusia biasa.Sila baca sampai habis untuk mengesahkan kisah ini tiada kaitan dengan anda.

Fuhh..ada amaran utk entri post aku yg satu ni..bknnya apa..saja je aku nk kasi warning awal2 mana tau belom bc lg dh terasa menyampah nk bc..well,bersesuaian dgn topik aku hari ni, Nak Kawen,Tapi..apa ya?Topik aku ni lbh tertumpu kpd golongan wanita yg telah menginjak usia lbh dr 26thn dan masih lg belom kawen..terutamanya wanita yang telah punya kerjaya dan kehidupan peribadi sendiri dan aktiviti sendiri.

Aku rs, jika dibuat statistik,mungkin kebanyakan wanita yg membujang smpi sekarang adalah tergolong dr kumpulan y berpelajaran tinggi...bukannya xda rupa..bukannya xda gaya...bknnya xda harta..betol x?..Tetapi, kenapa xkawen2 ya?Well, aku terpanggil utk memberi pendapat kerana sblm ini, aku lh tergolong dlm kumpulan bujang itew yg blh dikatakn lewat utk menemui jodoh (kira lewatlaaa,sbb kakak aku umo 25 dh kawen)
So, pandanganku ialah kerana:

SELESA
Aku dh selesa hidup sorang, xpyh risau org lain,aku juz plu think 4 myself...bgn pg, tdo mlm..kuar bla time aku plu (bkn nk ok)..bla plu..duit mmg cukup utk aku n famili.Sgt2 selesa utk pegang duit sendiri. Smpi dulu aku pnh debate dgn ofismate, klu pempuan dh blh bg mkn n perlindungan utk dirinya sdiri..y we still need them if only the reason is juz 2 produce babies?..ekstrem x aku dulu?

TAK PERFECT
Aku risau, klu aku jd isteri, aku xbole jd isteri y baik...y?sbb seumo hidup aku dihabiskn dgn studi..memasak xlh pandai sgt,mengemas pn xrajin sgt..pendek kata...suma benda aku nk buat short n simple..no fuss..no pening2...nnti klu dh kawen, aku akan risau utk jd pefect sbb dlm ms aku studi, everything aku nk buat the best..n bla part nk kawen..aku rs mcm xblh je aku buat dgn btol n baik..risau2 nnti bkn dpt pahala..tp dpt dosa..

FOBIA JANTAN
Haaa..yg ni pn satu faktor gak..kdg2 ni, byk sgt boifren, byg sgt fobianya...kdg2 org tgk golongan wanita educated ni, terlalu memilih...OF COURSElh kiteorg kene pilih..nk bli ikan kembung kt pasar pn kene pilih..apatah lg suami...kite bkn nk pilih JANTAN..kite nk pilih LELAKI...tp, salu gak org kutuk, pilih2 last2 xjugak bahagia..(hmmm, biasalah mulut org, takdir pn blh dijadikan alasan mengumpat)

SUSAH HATI
Yang ni slalunya kalau wanita tu adalah anak yg diharap dlm keluarga...lbh2 lg kalau adik beradik sume pempuan (cthnya aku)..kdg2 kiteorg risau dgn kisah2 realiti SUAMI yg asyik beratkn famili dieeeee je..dhla kite ni rs sgt2 bertanggungjwb dgn famili kite..YES..aku tau, tak wajib anak pempuan bg duit kt famili sbb kononnya ibu adalah tggjwb ayah..tapi..cuba pkir klu ayah dh meninggal o dpt ayah yg )*$%#%&*...tak patut ke aku risau?nnti dh kawen, dpt suami yg ego n pentingkn diri n keluarga die shj..mesti berlaku perang bsar.. n utk pengetahuan n kesedaran, agak SUSAH NAK JUMPA wanita yg berpelajaran tinggi utk TIDAK defend diri and keluarganya..haaaa...kang xpasal2...suami amik kesempatan tuduh isteri nusyuz n goyang kaki xyh byr nafkah....

HMmmmm..kalau difikirkan semua faktor di atas...mmg xnk kawen lg walaupun dalam hati ni niat mmg nk kawen...tetapi utk wanita2 educated n still membujang di luar sana..aku pasti, mesti ada satu ms kita rs sunyi walaupun kiri kanan ada byk org/rakan/famili...ada satu y kosong bila dh puas enjoy di lua..blk rmh mesti ada sumting y kurg..xkira apapn yg korg buat n isi ms y rs kurg tu..korang ttp rs kurg...sbb fitrah manusia mmg Allah jadikan utk hidup berpasangan..habis tu?..nape omputih blh jee idup bujang..ye ke?btol ke idup bujang..bkn ke one nite stand tu amalan hidup diorang?..ttp gak crk pasangan utk isi kekosongan..cuma dieorang xde batas halal n haram mcm kite jee..
Aku tau..sentiasa ada kerisauan utk golongan wanita sebegini utk kawen..mmg byk lelaki 'menghantar diri'...and kite ingin hidup bahagia spt org lain..tp, sgt2 ssh kite nk buat decision utk terima/tidak..tp, nasihat aku..hadapi dulu kehidupan yang orang kata sgt2 susah tuu....kita wanita yg diciptakan Tuhan dg bahu yg kuat utk memikul beban yg xtertanggung oleh lelaki..Tuhan xuji sumting y diluar kemampuan manusia tu..stakat kite tahan..tahanlah...kalau xtahan..bahagia still boleh dicari and its not in d end of the world...kalaupun nnti kite bersedih dgn keputusan yg kite buat skrg,ingatlah, kesedihan akan sembuh jua akhirnya...SELAMAT PENGANTIN BARU untuk teman2 wanita ku yg akan mendirikan rumahtangga dlm ms terdekat...moga bahagia melimpahi kehidupan anda..AMiIINNN....

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent