Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Beli rumah: Kongsi dengan Suami @ Sendiri2

Hmmm…kereta?..Alhamdulillah aku dh ade...kahwin?....Alhamdulillah....aku dh kahwin….anak?....InsyaAllah...incoming
Julai dpt sorang keluar dr perut aku ni....RUMAH?....oh nooooo......sudah
hampir 3 thn aku menyewa!!!...sebulan rm450...rm450X12blnX3thn = RM16,200
duitku disedekahkan kepada tuan rumah ku yang aku xpnh nmpk mukanya...mesti die dh
kaya raya skrg ni...huhuh...KALAULAAAA aku simpan duit tu utk down payment
rumah....memang dh dpt sebuah rumah skrg ni......
Mungkinkah rumah ini bakal jadi milikku?
Tapi xpe...akan ku usahakan untuk mendapatkan sebuah
rumah sebagai aset yg berharga pd ms depan...Tapi...bila sebut pasal nk beli
rmh....especially bagi pompuan yg dh kawen...mesti timbul satu persoalan (atau
tak terpikir langsung persoalan ini).....SAMA ADA NAK BELI LOAN RUMAH SENDIRI
ATAU BELI RUMAH KONGSI LOAN DENGAN SUAMI.....
Hmmmm.....bagi wanita yang tak terpikir or malas
nk pikir tentang  perkara ini.....aku
nasihatkan...SILA SAYANGI DIRI DAN ANAK-ANAK ANDA..............dan please amik
tau kenapa benda ni penting....(xkiralaaa korang nk beli rumah?tanah?or ape2 yg
boleh dikategorikan sebagai aset).....kereta tu bukan aset ok!...itu aku rs
lebih kepada liabiliti......


Sebelum tu...biar aku xplen dgn simple ape itu
aset....Aset adalah harta yang bila diperolehi...masih mempunyai dan akan terus
mempunyai nilai/harga yg tinggi walaupun sudah bertahun2
diperolehi......contohnya rumah.....klu korg beli rumah sekarang...harga
rm100k....20thn akan dtg...harganya mungkin dh semakin tinggi....itu adalah
aset....atau...sebidang tanah di kawasan yang sudah pasti dimajukan....itu juga
adalah aset......berbanding kereta.....wpun korang beli kereta yg berharga rm1
juta sekalipn....selepas 10thn...harga kereta tersebut xmungkin lbh tinggi drpd
harga asalnya....and akan jd beban je kpd kite nk byr maintenancenya...insurannya.......dan
inilaaa bole dikatakan liabiliti......
Ok...berbalik kepada isu aku yg sebenarnya
tadi....pasal nk beli rumah......untuk wanita biasa yang berkerjaya....hmmm...mungkin
korang pernah dengar beberapa pilihan seperti kt bawah ni...
     
  1. Suami buat loan sorg2..byr sorg2...and letak jugak nama isteri..
  2. Suami isteri buat loan
         and byr sama2 50-50 or 60-40 or ikut seleralahh..
Which
option is the best?...
Bagi
aku…dua2 ada pros and cons…..terpulanglaaaa dengan pemberatan korang sbb kirang
lebih tau sapa partner hidup korang and korang lbh tau diri korang cmne...
Untuk
option yg pertama….ramai kengkawan soh aku pilih option ni…..sebab?...salah
satu sebab utama…in case (aku xmintak n mohon dijauhkan)……in case si suami
meninggal lebih awal dari isteri…..pembayaran rumah yg masih tertunggak itu
akan dibiayai oleh insuran pinjaman si suami…and anak isteri xkn terbeban
dengan masalah kewangan dan risau untuk mencari tpt berlindung……..
Itu kalau bercerai mati……tapi kalau bercerai
hidup?....
Hmmm....yang bercerai hidup ni....off course
korang berhak jugak....tp byk mana hak korang tuuu.....aku xberani nk
komen...sbb bla aku tgk kes2 yg dipapar oleh peguam2 syariee kt blog derang...belum
lg dengan kes2 ex-wife yg tpaksa bergolok bergadai utk dapatkan hak derang...ada
mcm2 persoalan................ada mcm2 pertikaian....contoh ayat2 dr lelaki yg
rs dirinya best yg aku quote:
Si laki yg
eksen
: ”Oii...dhlaa aku
byr rmh lmk2 tk...kau sesen pn xda ngeluar duit!ada ati nk claim rmh tk!muka ko
diat!...mun ko mk juak claim...anak aku mpun...dh kau tek xda duit glk nk
ngintu anak!”
(”hei..i paid 4 d house n u didnt pay a cent!..how
dare u claim dis house!..if u still wanna claim..then I’ll take the child
custody since ur
too poor to take care of the child!”)
Hahhhh!!bila
disebut pasal anak……mesti si isteri alu terdiam n xberani nk sound2 utk claim
apa2…wpun..hak jg anak lebih berat kpd si ibu….tp..most woman dun wan take any
chances their child taken from them after losing other things…..
aku xberan nk elaborate sbb aku bkn peguam.....tp
yg penting!!!!klu suami yg byr rumah...make sure nama korang pn ade kt geran
rumah!!klu si suami nk jual rumah tu pn...t/tgn korang pn laku
lagi....janganlaaa terlalu yakin dengan kebahagiaan yg dikecapi...sbb kdg2
Allah nk uji...die uji dgn ambil ape yg kite ade...btul x?...so, sediakan
payung sebelum hujan......
Untuk second option.....org akan kata....klu salah
sorg umo xpjg......yg partner sorg lagi akan terpaksa cover loan partner yg dh
meninggal.....and inilaaa yg jd beban..........................cmne klu partner
tu xmampu?...in the end....maybe rmh yg diduduk tu pn kene lelong sbb xdpt nk
cover........nasihat aku.....time nk buat loan sama2...pkirlaaaaa dulu harga
rmh yg korg nk bli.....in case pape jd...mampu xkorang cover semuanya nnti....yg
ini kite blh control dr mula...beringat sblm kene...berjimat sblm menyakitkan
diri....
Itu...kalau bercerai mati........kalau bercerai
hidup?
Kalau bercerai hidup.....mmg sah2 nama suami
isteri pemilik bersama rumah yg diduduki.....xboleh nk dipertikai2 lg dh....in
case berlaku penceraian......selalunya....dua2 akan setuju jual rumah ikut
harga pasaran and hasil jualan akan dibahagi ikut nisbah share loan sebelum
ini....ATAU...salah seorang jual je rumah tu kpd pihak yang satu lagi....and
keuntungan hasil jual dibahagikan sama rata ikut nisbah share loan.....adelaaa
jugak duit tambahan utk byr  benda lain
kn?
Walau ape pn......option yang aku harap korang TAK
KAN BUAT ialah......buat dunno je ttg urusan rmh tangga yg melibatkan
kewangan....urusan pembayaran itu...pembayaran ini.....jgnlaa sbb ade
husband....korg bole goyang punggung and goyang kaki saje...
kac x master bedroom tk?
Ohh...itu
aje aku nk pot pet dlm entri kali ni...it took me almost 5 days to type dis
topic since i have to clarify everything I type and I most of all……aku sgt2 hrp
dpt share pendapat aku dlm blog seorang wanita biasa ni………………………till
then….Wassalaaaaammmmmm…….

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent