Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Hari yang panas..Student yang Lebih Memanaskan...!

Ohh....ohh.....sungguh panas di negeriku yang bertuah ini.....susah aku nk jumpa manik2 hujan yang pernah menyebabkan org mengeluh...tp bla dh xda....alu ditingas (asyik disebut2).....dhla kt opis pn aircond xjalan.....hingga menyebabkan aku mengambil alternatif utk membeli kipas yg comel ini....beli kt E-Mart jak....RM15.....kiut kan?...mun aku dh xpakei....baby dlm perut pn bole pakei...heheh
kipas kegemaranku...


Well...how am i doing?...hmm...not so good...i'm gaining tooo  much weight within a month....its not a good sign....last Tuesday was my mothly routine for check-up....surprisingly....i gain 7kg's in a month!...

Me: " Pernah sik ktk jumpa org yg nait berat smpi 5kg lbh mcm kmk dlm sebulan?"
Misi: "Pernah....tp semuanya org yg ada diabetes time pregnant..kurangkan gula time tk"
Me: " Huuuuaaaaaaaa......det is not a good news!"

Well...itu hasil peloyaran aku ngn misi kt klinik Gita...below is my conversation with a gynaechologist yg aku jumpa setiap bulan...

Me: " Is it harmful if i gain too much weight like dis?"
Gynae: "For now,..it's still ok...but if your'e in the 3rd trimester...it'll be very dangerous....instead of diabetic...most doctors wil suspect pre-eclampsia and it can be fatal....the only cure is to deliver the baby earlier...but right now...your weight might juz because of the water in your body....hopefully...when u go wee-wee...the water will also come out...reduce salty food..."
Me: "Erghh....det is not a gud news.."

Well....sik kira apa juak penyebab kenaikan berat badan aku yg mendadak...kemungkinana yg ada sumanya sik bagus....huhuh...no SUGAR..no SALT....habis?...aku  nk makan apa gk?...isk..isk..isk...

Diabetic.....

 Pre-eclampsia...

Hmmm...enuff rambling bout penyakit yg pelik2 tk eh...sekarang aku nk ngerepaks pasal student2 sekarang....aku xtau nk blame sapa bila student skrg sgt2 pandai 'menyahut' bila dimarah atau dikerepaks......adakah kerana didikan ibu bapa?...salah lecturer?..atau budak2 sekarang sudah rs mereka cepat dewasa jadi lbh mudah utk kurang ajar?...

Pendapat aku?...hmmm...klu tye aku..mestilaa aku bg jwpn yg bias.....namun disebalik ke'bias' an aku...mungkin ada logik juak....bagi aku....beratnya silap ya kt org tua.....KENAK SALAH ORG TUA?....aku bkn nk salahkan SEMUA org tua....tp SEBILANGAN org tua....yg terlalu 'melindungi' anak2 hingga anak2 ini dh xtakut gk ngn tindakan tatatertib....arahan lecturer....

BENAR KATA KAU TK?....KO PERNAH JADI ORG TUA?....ok..ok..jgn marah n jgn melatah...aku nk bg satu senario yg selalu aku jumpa kt tempat aku mengajar....

Lecturer: " Sapa yg ada surat kebenaran....jumpa sy ptg ini utk ambil kuiz last wik.."
Student : "Puan sik berik nota!Cmne nk kuiz?!!
Lecturer: "Pahal awak sik mintak ngn kwn2 awk yg ada nota ya...?last week dh sy distribute nota.."
Student:" Dah sy xda last week ..nelh dpt nota.."
Lecturer: "Sebab ya sy suroh awk mintak ngn kwn awak....sikkan nk mengharap sy utk fotostat ngn awak gk.."
Student: "Alaaaa......kedekut na juak....bknnya ktk pakei pn nota ya kelak..."

Time tklaaa aku rs nk terajang nemiak mcm tk......tp....kesabaran aku msh ada batas....selalunya para pengajar yg masih berbaki kesabaran akan trus berlalu mengabaikan student cmtk...tp in the end klak...bila time penilaian pensyarah...markah pensyarah mcm tk la kaw2 kenak markah rendah...sbb kononya...lecturer tk xsporting!....


Belum lagi kes2 student yg suroh mak/bapak/makcik/kakak/abang yg telepon lecturer utk 'membantu ' memarahi lecturer sbb konon2nya tidak bertimbang rasa....anak slh ckit...alu markah rendah....lmbt ckit...kenak tahan examla....apa.daaaaaaa....budak2 sekarang mmg MANJA....

Erghhhh...malas aku nk menyambung cherita2 yg  menyakitkan hati cmtk...mungkin,in defense of org tua....cdak xmk anak2 jd mangsa mcm cdak dolok.....cikgu nganok...aok ajak...cikgu paluk...aok ajak....dendam yg lama bernanah blt bla dengar anak dimarahi oleh para pengajar.....huhuhuh...mmg aku akui...xsemua para pengajar itu baik sgt (cth kes br2 ni...budak meninggal diseksa ustaz).....tp...korang kena ingat jugak...XSEMUA PENGAJAR ITU JAHAT...XSEMUA STUDENT ITU BAIK...
Apa nk jadi?

Tapi yg kene tembak dulu adalah para pengajar....penembak tepat itu adalah IBU BAPA....ohh...takutnya dgn senario cmtk....adakah aku akan jd ibu bapa yg sebegini???...aku harap tidak...and aku harap aku bole jd ibu yg bole judge apa yg bagus and xbagus utk my children 2 be....not only pd ms sekarang...tp utk futurenya kelak...if possible... i dun mind klu anakku meraung bergoleng menangis mahukan sesuatu yg xptt nya ada pd certain age...biarlah...asalkan dh tua bkn aku yg meraung2 disebabkan anak yg spoilt.....

Oklah....smpi cni saja dulu entri pertama bagi April....salam sayang dr aku wanita biasa yang memaparkan kisah-kisah biasa di kehidupan yang biasa......jgn marah n terasa hati dgn entri aku ini...



0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent