Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

PMS:Moody:Wanita

Lelaki 1: "Eeii..ompuan ya..guro ckit pn xboleh..alu nk manas"(eeii,she just cant take some jokes)Lelaki 2: "Nk datang bulan kali nk?Hahahah" (Mayb she got her PMS..hahaha<--perlu translate ke?)

Haaa...lebih kurang cmtulh org lelaki (pompuan sendiri pn ada gak) memperkatakan tentang kaum kita ni...diorang jadikan "datang bulan" mcm gurauan...Tapi mengapa ya?...adakah benar?...Well..if u ask me...IT 's TRUE....aku pn tergolong dalam kaum HAWA yang mempunyai Pre-Menstrual Syndrome (PMS)...yuppp..aku truly confess...mana2 makhluk Allah yg xtau punca PMS ni..aku bg definisi ckit...PMS ni disebabkan bdn wanita berovulasi (ovari keluarkan ovum) dan time ni hormon estrogen wanita xstabil samada terlebih/terkurang..so..ni y bg effect kt wanita y nmpk cool blh bertukar jadi naga kepala 9 atau pelakon air mata..

Tapi..aku tidak mtk mengidap Sindrom ni..It juz came with the package as a women...well...Aku Wanita Biasa....dan mengidap sindrom yang biasa dihidapi oleh setiap wanita lain di dunia....tetapi..aku berusaha mencari juga keseimbangan utk perubahan hormon yg berlaku dlm badan..jadi dlm post kali ni..aku nk share dgn korang sume..The Do's yang perlu kita sama2 buat during PMS especially utk yang besimptom MOODY time nk period...


Do this:
1. Buat Regular Exercise
2.Jauhkan makanan bergaram b4 period

3.Kurangkan pengambilan kafein

4.Kurangkan pengambilan makanan manis

5.Minum teh 'chamomile'

6.Tingkatkan Kalsium dan magnesium dalam diet



Haaaa...yang No.4 tu yg kita slalu buat bla nk period...nk mkn cokelat la..apala...huhuh..aku pn br tau sbnanya yg benda2 manis y kita ambil time PMS ni yg boleh menyebabkan sekejap kita ckp I LOVE U kt pasangan kita...n 10saat lps tu nk tgk muka pasangan perggghhhh...bencinya!!..hahha...sori ye my lap...but wat 2 do...PMS comes along with women...So wanita-wanita...aku harap..info y aku post blh bg sinar baru kpd kita y mengidap MOOD SWING setiap bulan...

2 org suka aku:

  1. Felicia F. Ramzi said...
     

    nang semua ompuan gia koh, yang membezakan gney cara kontrol jak.. masalahnya aku dari dolok mikir cara gney nak kontrol, sikpat juak .. logik juaklah, ney nahan sakit pinggang, sakit nen*n, lemah2, sapa sik moha mun ada sesuatu berlaku.. bok siang tek time bekpes kakar hal tok, ada certain laki especially yang dah berbini sik kisah gik dah, terlalu paham.. :)

  2. OrdinaryLady said...
     

    sakit n*nen ya ku xsuka mena...kdg2 pande cuak indah knk sakit glak..takut sakit lain..huhuh...tp dtg moha ya ng plg ssh na juak dikontrol...ng MOHAAAAA laa...isk..isk..isk..tp siyes...mbak bersukan ng dpt ngurang moha2 tkkk...bla bsukan kta kuar endorphin....endorphin makes u hepi...hepi people dun kill sumbodi...(cm pnah ku nenga statement tk)

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent