Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

MQA..ohhh MQA

Salam 8 Mei 2010...hari ini bday adik aku...hepi bday sis!!..esok hari ibu...hepi mother's day mom!...well...apa cerita kita hari tk ooo?...hari Sabtu..sungguh panas di luar itew.....anyway sbnanya hari tk aku nk share dgn ktk org tentang MQA ataupun nama penoh dlm surat beranaknya ialah Malaysian Qualification Agency....
Logo baru
Well, aku terpkir nk share dr papan kekunci aku ni ttg MQA ni since sekarang ni musim-musim budak y br abis form 5 sibuk nk continue study to a higher level...ada yg dpt IPTA...ada yg dpt Politeknik...and ada juga y terpaksa beralih ke IPTS since tiada rezeki utk berada di institusi awam nih...
So kalau korang tahu sesape y nk masok ke IPTS..please convey these advices to them..manala tau ada anak jiran,anak buah,anak murid or anak2 sendiri yg nk masok IPTS y xpnh didengar pn tp tup2 muncol out from nowhere and offer a pale to study for them...PASTIKAN IPTS ITU TELAH MENDAPAT AKREDITASI DARI MQA...

Apa MQA ni?..well..nama asal bpknya brik time kcik dolok ialah Lembaga Akreditasi Negara (LAN)...tp bla dh bsar..alu nuka nama glemer gk..MQA...so,MQA ni fungsinya utk control kualiti kursus2 di IPT...kualiti dr segi lecturernya...facilitiesnya...syllabusnya..studentnya.....kira baik punyalah..so b4 nk msk ke sesuatu IPT especially y swasta ni..kenalah selidik dulu dh ada akreditasi dr MQA ke belom..klu belom...baik cr y lain...bunga bkn sekuntum..kumbang bkn sekor jek..


logo lama

Tapi kalau korang insist jugak nk masok ke IPT yg belum dpt MQA ni...aku xhalang,...tp, korang kenalah sedia face benda2 kt bwh ni:

1.Susah dpt pinjaman

2.Kalau nk sambong masok ke IPT lain, xleh nk buat credit transfer (start dr A-Z blk blaja)

3.Kompeni2 bsar xnak amik utk buat praktikal klu IPT tu xdpt MQA lg

4.Kalau dpt keje pn, scale gaji lebih rendah dr org y sm qualificationnya dgn korang..


Well,dets all benda aku nk share hr ini...aku nk mkn kueytiaw sedap yg masih panas tk...okeh...cau cin cau bebeh...!!ohh..lupak cgek gk..utk info lebih...pegi ke website http://www.mqa.gov.my/.... kt situ ada senarai IPTA/S yg dh dpt MQA...arait..caucincau sekali lagik.....

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent