Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Bukan Salah Aku!

Preenggg..prenggg..preeeennnnnnnnggggggggggggggg!!!!..


"Hoiii mudahan kau mati pastuk!"
(hey!..hop ur dead after this!)


Begitulah sumpahan yg acapkali aku laungkan setiap kali budak2 hingusan bermotor lalu kt area perumahan tpt aku tinggal....Mane tak aku menyumpah...xkira Maghrib...seawal 2-3 pagi...lewat petang...(pagi je xde sbb aku assume derang ni mampus masih tido)....budak2 yg aku kategorikan hingusan ni xpeduli dgn org kiri kanan bile bwk motor2 yg derang dh modified....dgn tayar bersaiz tayar beskal....ekzos yg bunyi $%^&*!!... ke hulu ke hilir bwk motor dan blum tentu ada lesen...kalau pape terjadi...kompem mati katak!

Siapa yg bersalah?...mereka dan KELUARGA mereka!...mana pegi org tua budak2 ni?..sibuk bekerja?...ok...jawapan yg logik..tetapi...kenapa bagi motor kt anak2 korang? Supaya senang derang nk g sekolah n beli brg2 keperluan klu xde org lain?......ok....jawapan yg logik...TETAPI...kenapa tak PANTAU ke mana anak2 pegi n ape derang buat dgn motor tu?Eiiiiii...part nii la aku marah dgn tabiat org tua di area2 kampung atau perumahan yg kecik....

"Budak2 sekarang dh pandai pkir..xblh nk dilarang...ape yg dilarang..itulah yg dibuat!"

Itu aku xpecaya...pada aku....melentur buluh adalah bermula ketika ia masih rebung....kalau korg nk lentur time buluh dh jadik buluh...mestila kompem patah...

"Korang xde anak...xkn faham susah nk didik anak!"

Kt dunia ni...xpnh lagi aku dgr org kata didik anak tu SENANG!...even di negara2 maju pn derang masih kata susah nk didik anak...tp ramai jugak anak2 yg berjaya wpun mereka kata susah...

"Derang ade duit...senanglaa nk anta pegi sana sini tuisyen..aktiviti tu..aktiviti ni...kiteorg ape ade!"

Sekurang-kurangnya korg ade anak....kalau korg nk compare kn kekayaan tu bg jurang yg besar utk didik anak....xhairan laa anak2 yg dibiarkan je akan buat bende yg sm dgn korg bla dh tua klak...alasan?...derang bkn org kaya nk jg korang yg dh tua!

Hmmm...aku rs...mungkin alasan2 di atas adalah perkara yg selalu kita dgr dr org2 tua yg mempunyai anak-anak yg bermasalah dn suka menyalahkn org bla berlaku sesuatu yg xdiingini kpd anak mereka....Aku sungguh xpaham...especially part anak2 yg merempit ni...ditambah lg dgn mereka yg suka ubahsuai motor...mmg menjengkelkan aku utk berpkir di mana org tua mereka....

Pada pendapat peribadi aku...kalau korg nk bg anak2 kemudahan utk bermotor...jgnlaa bg FREE sahaja...ini tak...kt green card..siap letak nama anak jd pemilik motor...yg byr bln2 korg..sekurang2nya...biarlaa kt green card tu bubuh nama korg dulu...nk bg anak pakai?...Insurankan skali nama anak dn bg syarat...klu nk pakai motor...xbole modified motor..klu modified...jual je motor tu...lbh baik korg hilang motor dr hilang anak satu hr nnti...sekurang2nya..bla korg jual motor...korg dpt duit...bole bli brg keperluan keluarga...

Kalau anak nk pinjam jugak...make sure tau mane anak korg nk pegi n bg limit ms.....memanglaa anak2 korg akan naik hantu klu korg buat peraturan cmtu time derang dh umo 17thn...sbb tu aku kt..melentur buluh...adalah dr rebung!

Huhuh...susah kn jadi org tua?...memang pn susah...aku xkata pn senang..wpun aku blum jd org tua..aku dh tau tanggungjwb tu berat. Tp aku percaya..Tuhan tidak akan memberati hambaNya dgn beban yg tidak dpt ditanggung oleh hambaNya...cuma kita je yg selalu ingkar dgn amanahNya..

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent