Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Hidup Ini Penuh Risiko...Sila Baca...

Shiooohhhhhh.....sunggohlaaa lama aku tdk membelogkan diri ini...last entri is in April kn?....hmmm...apa cerita aku?...well..as u all know...b4 dis aku tgh preggy....n rite now pn stil preggy tp counting days...my baby still like d feeling 2 be in my womb....huhu...so..sbg entri di saat2 akhir b4 aku nk jd mak org...ku nk share ckit useful info dr kursus OSH yg aku pegi for 2 weeks....huh..jenuh berkursus...abis kursus aku trus amik cuti seminggu...sbb b4 kursus OSH tu pn aku kursus jugak....
So....apa yg aku nk share?Sebenarnya, lps 2 minggu dudok kursus OSH ni...aku br nmpk byk benda yg kite buat dlm kehidupan harian ni sebenarnya adalah risiko yg melibatkan hidup dan mati....tp...biasalaaa...sindrom rakyat Malaysia....selagi tiada kematian kesan dr akibat risiko...mmg xkn insaf....kesedaran mmg dh ada...tp tindakan tu mmg xde...........
Aku nk share satu senario yg maybe selalu kita nmpk/buat setiap hari.....

Seorang pemandu kereta dtg singgah pegi membeli minyak kereta....kebetulan sang isteri @ si anak tba2 nk pegi toilet or nk singgah shopping bli mknn or nk singgah withdraw duit (biasala trend stesen minyak skrg)....so si bpk tgh isi minyak...si anak/isteri kuar dr kereta....and lepas selesai...drive keluar dr stesen minyak...
SO..APA MASALAHNYA?APA BAHAYANYA?....
xnmpk salah kan?....yupp...aku pn setuju.......pada mulanya.....sehinggalah dlm kursus OSH lps ditunjukkan kes yg berlaku di sebuah negeri di semenanjung m'sia....seorg bpk yg tgh refuel kereta...kendong anak sorg...n tba2 sorg lagi anak yg dalam kereta bukak pintu kereta n tba2....BOOOOOMM!!!!!...api trus sambar kereta......PUNCA?....cas statik fabrik...yup....CAS STATIK yg berlainan akibat geseran fabrik baju si anak dgn cover seat kereta menyebabkan SPARK (percikan api) sehingga menyebabkan berlakunya kebakaran dr tangki minyak....simple kan puncanya?....tetapi...xemua kita tau sbnanya time isi minyak kereta...org yg dlm kereta xdigalak kuar masuk kereta.....puncanya...dikhuatiri berlakunya perbezaan cas statik...so...bagi mereka yg nk isik minyak kereta.....digalakkan utk discharge diri terlebih dahulu n jgn biar org yg dudok lm leta tu keluar masok....klu nk keluar...keluarla sblm isik minya....cmne cr nk discharge?....senang je....juz sentuh body pump minyak tu.....alaaa..yg segiempat tu...tpt letak nozel minyak.....itu utk menyahcaskan diri anda....
Satu lagi senario yg kita selalu nmpk....huh...yg ni mesti korang salu buat kalau pegi pantai....kalau dh pegi pantai mesti nk bukak kasut supaya bole jln2 bercanda di pasiran pantai......betol?...hahhhh...aku tau mmg betol....tapi......apa yg bahayanya?.....
Romantik kan?tapi.....

mesti korg tpkir kaca....paku.....bole cucok kaki kn?...itu pn bahaya jugak...tp yg lebih bahayanya.....kalau korg terpijak bekas jarum mat gian....nama pn pantai...mlm2 korg mana tau ada mat gian ke tak?....silap haribulan...kena jarum mat gian yg ada HIV....kompem dpt HIV percuma sapa2 yg terpijak jarum ni.....isk2....sungguhh haru.......
Then satu lagi rakyat Malaysia ni buat.....n mmg sudah byk kes2 kematian berlaku disebabkan habit ni....Aku bg satu cerita dr kwn opis aku...pakcik die n 3 org kwn die pegi ke dusun utk tgu buah durian jatuh pd waktu mlm....so sementara tgu pagi ,diorang dudok laa dlm kereta..pasang aircond....borak2....last2 tertido.....tido....n terus xbgn2 lagi........Innalillah......APA YANG BERLAKU?.....Inilah fakta plg menakutkan yg aku dpt time kursus.....walaupun kita ON kan aircond time kereta berhenti....tp utk satu tempoh yg lama dan berjam2.....oksigen dlm kereta akan menurun sbb xde ventilation utk karbon dioksida yg kita hembus utk keluar.....in the end....yg tinggal hanyalah karbon dioksida n kita kehabisan oksigen secara perlahan2.....so..kalau kita dh stat mengantuk n menguap tu...itu adalah tanda2 oksigen sudah berkurangan....SO...kalau korg nk tinggalkan anak ke....isteri ke...or sape2 laa dlm kereta utk tempoh yg lbh dr setengah jam....sekurang2nya korang mesti bukak sikit tingkap kereta tu utk bagi Oksigen masok sbg ganti oksigen yg disedut.......
And last skali.....kepada sapa2 yg dh ade rumah sendiri or dudok rmh yg ade grill...especially rmh2 yg moden skrg ni....mesti korang tau kn ....dlm semua grill (pagar tingkap/pintu)...mesti ada satu grill yg tidak dimatikan pemasangannya...det mean kita bole bukak sendiri in case of emergency.....ini mmg requirement dr bomba kalau kita pasang grill kt rumah.....selalunya penghuni rmh akan guna padlock utk kunci grill emergency ni...JADI?APA MASALAHNYA sekarang ni?...well....masalahnya TIADA sehinggalah kebakaran/kecemasan berlaku.....persoalannya...time xde pape berlaku....kunci padlock tu korang simpan kt mana?....simpan tpt yg tersembunyi selalunya kn?kononya takut org curi nk masok rumah....tapi cuba korg imagin...tiba2 berlaku kebakaran.....korg bole ingat ke mane letak kunci tu?..anak2/isteri/suami korg tau ke mane korg simpan kunci in case tuan punya penyimpan kunci xde kt rmh?.....sbb perkara kecik mcm niilaaa kita tgk slalu berlaku kemalangan jiwa jika sesebuah rmh terbakar...kdg2 yg maut tu xrentung pn...tp kenapa boleh mati jugak?Jawapannya ialah asap yg tebal tu boleh menyebabkan otak terputus menerima oksigen....kalau dh xde oksigen.....well..korg jawab sdiri apa yg akan berlaku........sume fungsi motor badan pn xboleh guna....korg nk pkir mana letak kunci padlock pn xleh......Hmmmmm...my readers.....tanya2laa n praktis2laaa buat drill kt rmh....klu bole....evacuate dlm masa kurg 4 minit....kenapa 4 minit?...sbb slps 4 minit dlm asap... otak kita bole damage.......

Kebakaran di sebuah rumah di taman tmpat aku tinggal sekarang ni...mmg menyedihkan...baby umo 2 bulan dgn neneknya and sorg ibu saudaranya maut dlm kebakaran sbb terperangkap dlm rmh yg grillnya sungguh tahan lasak...tp,akibatnya...meragut nyawa tuan rumah sendiri....sungguh kesian...jiran2 yg try nk tolong xbole nk masok rmh..hanya dpt dgr mangsa menjerit dr dlm rmh yg terbakar....kebakaran ni br berlaku 26 June 2011 yg lalu...

Waduuhhhh...aku rs cukuplaa dulu info yg aku nk share.....sbb punggung aku dh sakit dudok lama2 menaip ni....kalau aku berkesempatan lagi...nnti aku share benda lain pulak ekk....ok...daaaaaa.....

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent