Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Apa itu CLOUD TECHNOLOGY?

Salam....salam satu negara....dh lama aku x menggerakkan jari ini pada papan kekunci...berkongsi....tentang teknologi...well...as for today..i have a few minutes to share with you about a new technology which is emerging in Malaysia....pengguna-pengguna Apple device mungkin pernah mendengar istilah CLOUD....iCLOUD...dan sebagainya yg berkaitan dengan CLOUD....dan mungkin...di kedai2 komputer sekarang, sudah ada peniaga yang mengiklankan tentang komputer/lapotop yang boleh menyokong teknologi CLOUD ini....baru-baru ini, my hubby juz went for an update technology course with Ericsson company at Cyberjaya....and they are telling him that Malaysia is going for CLOUD computing...but..there are few problems and concerns before implementing the technology......
 
So, apa itu CLOUD?.....CLOUD adalah satu teknologi yang menyimpan, peranti, perisian, operating system (eg: Linux,Windows etc) dan pelbagai software & aplikasi dalam talian dan boleh diakses oleh pengguna di mana-mana dan bila-bila sahaja....asalkan anda mempunyai terminal (eg: pc,smart phone,tab etc) utk mengakses sistem CLOUD tersebut....
 
 
 
Bunyi macam menarik kan?....yes..sudah pasti menarik...dengan pertumbuhan gadget2 seperti tab, smart phone dn juga syarikat2 telco yg memberi kadar yg murah utk akses ke internet....sudah pasti teknology cloud ini bagaikan astro-on-the-go...semuanya di hujung jari.....bayangkan...di office anda hanya menggunakan aplikasi tertentu...dan anda hanya blh mengakses aplikasi tersebut hanya ketika berada di pejabat.....haaahhh..dengan adanya CLOUD ini...anda tidak perlu turun ofis lagi..(amboiii...bestnya..mcm ofis bapak ko punya)..dengan CLOUD computing, semuanya secara online dan anda blh mengakses dgn jari telunjuk (since skrg org dh pakai touch screen..xleh nk ckp ibu jari)....
 
Selain xpayah turun ofis...apakah kelebihan lain CLOUD ni?..kt bwh ni aku dh list downkn  kebaikan utama CLOUD computing ni :
 
1..Easy access--ni sudah pasti sbb semuanya di hujug jari asalkan ada terminal yg betul utk akses cloud.
2. Jimat storage - kalau semuanya kita simpan dekat cloud....why need personal storage hardware kan?
3. Harga handy drive/hard disk murah - kalau dh pakai cloud...kenapa nk guna handy drive/hdisk yg bersaiz besar kn?kompem xlaku....
4. Harga komputer murah-...xperlu lagi cari pc yg hebat speed and storage & processor...sbb kita hanya nk access data sahaja...selebihnya process berlaku dlm cloud...
 
fuhh...semuanya disedut awan nano..
 
 
fuhh..best kan....tetapi..kalau ada kebaikan..mesti ada kelemahan atau keburukan....and pada pendapat aku..CLOUD ini hanya 2 je masalhanya....PRIVACY & SECURITY....betol x?since sistem cloud ini akan disediakan oleh syarikat-syarikat yg handle technology ni..mereka kena yakinkn mcm mana privasi dan keselamatan data2 yg kita simpan kt online tu...huhuhu...pastu, satu lg...ada x kemungkinan masalah pemilikan data blh berlaku?..manala tau kan...tba2 kita kene banned dgn company yg provide cloud ni..so..apa jadi dgn data2 yg kita dh simpan kt cloud?..blh x kita ambik balik?...apa peraturan2 yg ada...kang xpasal2,data2 kita jd hakmilik derang since kite xmampu byr perkhidmatan cloud ni...ohh..aku lupa nk bgtau...CLOUD ini..sememangnya perkhidmatan berbayar.....mampukah kita?
 
Hmmm...well..pendapat Aku Wanita Biasa ni....CLOUD computing ni mmg baik...tetapi..kalau perkhidmatan internet kita masih lg seperti sekarang (korang phm2 sdiri maksud aku)....Cloud xkn ke mana...mungkin jadi awan mendung je....huhu...

korang phm maksud aku?
 
 
Oklh..tu je perkongsian aku hari ini.....terima kasih sbb singgah membaca....

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent