Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Asimilasi Bahasa Inggeris Dalam Bahasa Sarawak

Huaaaaaaarghhhh...(menguap sambil menaip)....sesungguhnya hari ini mood utk marking paper2 budak sgtlaaa tiada....so i end up using my fingers to type this post....Apa aku nk share hari ni?...last few days while i was listening to Hotz.fm on my way to work...adalaa satu contest kt radio yg mana hadiahnya adalah tiket ke movie Iron Man 3 yang baru....so wat the listener need to do is...to take picture of themselves with an iron....and one with most creative pose will win the ticket!
tapi..apa kaitan post aku hari ni dgn contest radio tu?!!..oooo...almost xde kaitan...hehehe...tapi sebenarnya...aku teringat dengan perkataan 'IRON' tu.....

"Ooo yang..tlg iron baju I tk lok.." --->ayat yg selalu aku guna bila anak dh meraong nk tdo..hehe
(Ooo dear...iron my cloth pls...)

apa yg peliknya?.....xdela pelik...cuma, hr ni aku nk share 7 perkataan sarawak yang asalnya adalah dr perkataan omputih zaman nenek moyang Brooke aku dulu tetapi skrg ni...mmg perkataan2 ni dh jd vocabulary utama org dr kampung hinggalah ke bandar di Sarawak...arum bulak, ng org sarawak mpun language lah....so, check these out....manela tau kan..korang tba2 tersesat dtg kt Sarawak...at least taula speaking Sarawak...



1. Raon (pronounced : ghaa-won)
Asal dari perkataan Round....
Cth ayat: "Kitak raon cney di Sarawak?"
("Where did you go round at Sarawak?)

2. bol @ boi (different slangs due to division)
Asal dari perkataan Ball....
Cth ayat: "Ku nk nangga urang main bol mlm tk!"
(I want to watch people play foot ball tonite!)

3.Prengpan 
Asal dari perkataan Frying Pan.
Cth ayat: " Ne prengpan nenek ko nk mahal ya ne?"
(Where's ur grandma's expensive frying pan?)

4. Buk
Asal dari perkataan Book.
Cth ayat: "Sik taukla bila ku nk ngabis baca buk cgek tk.."
(I juz dunno when will i finish reading dis book..)

5.Mupok
Asal dari perkataan Move Off.
Cth ayat: "Bah...mupok lok kamek tk...dh aher dh tk"
(Well...i need to move off...it's quite late)

6.Gohet
Asal dr perkataan Go ahead.
Cth ayat: " Pencuri ya alu digohetnya moto aku!"
(That thief juz go ahead with my motocycle)

7. Ngeso
Asal dr perkataan Show 
Cth ayat: "Nang suka ngeso laaa ompuan ya!"
(Det women rili like to show off!)


Hahhh...mesti korang rs mcm lucu kn dgn perkataan2 tu..tapi...itulah sejarah beberapa perkataan yg orang Sarawak guna....zaman penjajahan Brooke mmg memberi impak yg besar dlm budaya dan bahasa....so, bkn nk memuji atau "ngeso" diri....Kebanyakan org2 tua kt kpg2 di Sarawak boleh berbahasa Inggeris walaupun tidak bersekolah tinggi...SERIUS!....pronunciation diorang masih guna British slang...mak aku, kalau sebut tepung dalam bahasa Inggeris.....die akan sebut "FLOWER"......sebab.....kalau ikut British slang....FLOUR tu bunyi die flower....klu xcaye....check kamus!


Ohohoooo....dh 4.35pm....aku x solat lg...so...Aku Wanita Biasa berhenti di sini dulu....tapi....aku pasti kembali..................................walaupun bukan hari ini.tata..titi..tutu...



0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent