Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Resepi: Nasi Afghan ala Aku...

Holaaaa!!it's labour day....dulu2 kalau terjemahan bahasa melayu..kita panggil Hari Buruh....soo...Selamat Hari Buruh!.....
ohh..ohh..sgt tdk sesuai bunyinya.......tp xpelah...yg penting..bkn itu aku punya topik hr ni...

topik aku hr ni is about FOOD!!!.....yeayy....dh lm xshare resepi kt cni...so hr ni aku nk share resepi ringkas utk hidangan mkn tghari,tgh mlm or potluck kt opis korg....tahap kerajinan yg diperlukan adalah sederhana sahaja.....dan masa PENYEDIAAN ialah maksimum 30 mins....masa MENUNGGU ialah lbh kurg 1 jam..(depend dgn periuk korang tebal ke x)....

ehhh..lupa pulak nk introduce nama hidangan ni...NASI AFGHAN...walaupun ada byk cara lain nk masak nasi ni...tp resepi ni ialah Nasi Afghan ala Aku Wanita Biasa......jom tgk bahan2:

1. 3 pots beras
2. 1 peha ayam dipotong sederhana
3. setengah ulas bwg besar
4. 2 sudu serbuk jintan putih
5. 2 sudu serbuk jintan manis
6. 1 sudu serbuk jintan hitam
7. 4 biji buah pelaga (ketuk)
8. 1 sudu serbuk lada hitam
9. Sebungkus kecil almond ( kalau nk byk..terpulang)
10. Kismis hitam (kuantiti kismis terpulang kt korang)
11. 1 biji lobak merah dipotong pjg2 2 inci dan direbus seminit dan ditoskan
12. 2 sudu besar gula
13. Air secukupnya utk masak nasi
14. garam secukupnya
15. minyak masak



Cara masak:

1. Tumis bawang besar dgn minyak hingga naik bau.lps tu masukkan ayam yg dh ditoskan dan kacau rata..masukkan 2 cawan air utk membolehkan ayam masak.tambah garam secukupnya.
2.jika ayam dh hampir masak, masukkan jintan2 tadi beserta serbuk lada hitam dan kacau hingga pekat...pastikan sampai kaler brown2 ckit..kalau xcukup gelap brown die, leh tambah browning sugar atau kicap.
3. lepas tu baru masukkan beras yg dh ditos td..kacau perlahan2...supaya ramuan tu bercampur rata dgn beras....kemudian,barulah masukkan air secukupnya utk menanak nasi ni...( hati2, takut terlebih air nnti nasi lembik..aku guna beras basmathi dgn lbh kurg 12 cawan air)
*lain beras,lain sukatan...
4. lepas masukkn air, kacau perlahan2 dan barulah tutup periuk.kalau korang nk masak guna rice cooker pn blh...juz pindahkan je beras yg dh digaul dlm periuk td dlm rice cooker...n tekan suis..tunggu hingga masak....xplu risau nasi hangus...

5.sementara tunggu nasi masak, panaskan minyak pada kuali kecil yang lain. masukkan lobak,kismis,almond dan gula tadi.guna api kecil dan kacau hingga gula dh mencair dan kismis dh mengelembung bulat2....( yg ni aku cadangkan bagi manis ckit sbb br ade lawan dgn nasi nnti)


6. jika nasi dh masak, masukkan campuran kismis,almond,lobak dan gula td dlm periuk dan gaul rata.....
7. voilaaaa!! nasi afghan anda dh sedia utk dihidangkan!

selamat mencuba resepi nasi afghan ala aku wanita biasa!!


!

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent