Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Aku Bangga Dengan Aku!

AMARAN: Entry ini sangat panjang dan boleh menyebabkan kebosanan.Jangan teruskan membaca sekiranya anda tidak suka membaca kisah hidup orang lain.

I'm a proud person.....walaupun wanita selalu dikatakan lemah in almost everything...tp i always proud to be a woman..I AM A WOMAN...Lelaki selalu kata perempuan adalah insan lemah yang perlu dilindungi..tetapi sebagai perempuan yg dilahirkan dalam adik beradik yang semuanya perempuan(even kucing aku sumanya betina)..aku juga pikul tanggungjawab anak lelaki...mungkin aku tidak dilahirkan sebagai anak lelaki..tetapi org tuaku kata aku adalah anak lelaki yg tidak mereka miliki...
Selalunya bila di rumah...kerjaku bukan di dapor..kerjaku di luar rmh..bila ada benda nk diangkat..aku angkat dgn kudratku sbg wanita..kalau org tua perlukan aku mencangkul..aku blh mencangkul..menemani bpkku mencuci kereta...owhhh..aku sungguh tahu span yg terbaik utk digunakan...dn aku tahu, bla mencuci kereta..bkn sekejap..jd aku faham kenapa lelaki mencuci kereta dgn sgt2 lama...
Bila musim perayaan, aku yg temankan bpk menunggu lemang yg dibakar..owhh..aku tahu mcm mana nk buat lemang pandan yg sedap..api kena pandai jaga..slh jg,lemang rentung..kena slalu pusing..aku juga tahu buat ayam pansuh(mknn local sarawakian)..ohh..aku sgt tahu itu..
Aku boleh drive kereta kecil..aku juga boleh drive kereta besar..walaupun aku takut..tp aku branikan diri sbb tiada lelaki lain di dlm rmh kecuali bpk aku..aku tahu mcm mana nk tuka tayar..tp aku xblh nk buat sbb aku punya strength xsekuat lelaki...aku tau apa itu bateri kereta..aku tau mana radiator..fius dan apa y aku ptt buat klu my driving goes wrong..Mungkin pemanduan aku xsecekap lelaki ttp aku blh berbangga krn aku berusaha xmenyusahkan pemandu lain ketika memandu..pemandu wanita mmg ada y penakut...ttp aku kdg2 tergolong dlm pemandu yg kdg2 terlebih berani..jgn main follow kereta aku dkat2 dr blakang sbb i dun gv it a hell..it just a psychological games played by men...well..game itu hanya sesuai utk lelaki...sbb kalau itu adalah aku...semakin org hampiri blkng kereta aku..semakin aku suka membrek.
Masa msh blaja dulu, aku dh jd mcm ibu/bpk kpd adik2 aku...kami sekolah boarding...aku jd banker bahagi2 duit.bila sudah msk U...aku msh lg mcm parent.Aku uruskan perpindahan sekolah adik aku..Aku trn naik bas ke sekolah-sekolah ambil borang dn hantar..Aku hutang amik lesen kereta..n aku pernah memandu tanpa lesen semata-mata nk hantar brg2 y adik aku pesan beli sbb aku sgt2 risau mereka ssh nk keluar.
Dulu2 bla ms blm bekerja...duit mmg xpnh cukup utk famili aku...jd aku nekad utk keja..wpun aku menganggur sethn..aku xputus asa..sehinggalah aku adalah aku sekarang.Sekarang aku sudah pegang duit sendiri..aku buat simpanan sendiri...aku catu keperluan diri sendiri..mula2 kerja aku tinggal emnyewa seorang dlm flat y plg murah.tiada TV..tiada katil..almari..hanya radio teman setia..org kata aku kedekut nk bli kereta..TIDAK..aku bkn kedekut..ttp aku menyimpan duit..aku simpan krn aku tahu adik2 dan famili aku mungkin akan perlukan duit bla2 ms..klu bkn mereka...mungkin aku y terdesak..kalau sudah terdesak...sapa mau tolong?paling tidak..seorang kwn opis mungkin hanya dpt belanja mkn..
Bila sudah rs ok..aku pn bli kereta n pindah rmh y selesa sedikit..aku mula ada TV, dapor..katil..mesin basuh..well..itu berkat aku bersusah2 dahulu menyimpan..sekurang2nya aku hanya berhutang kereta dn PTPTN...kalau ada mslh..sendiri mesti setel..kereta rosak..sendiri pandai2 tanya org..aku xharap org tolong..tp aku cuba utk belajar supaya dpt hidup sendiri xkira apapun mslh y dtg..
Siapa kata aku xada ciri2 wanita?..aku blh masak utk mengenyangkan perut,blh menjahit dan buat sulam baju..dan aku blh mengait renda..Pernah smpi satu saat aku terfikir..aku sudah terlalu berdikari dan ssh dihampiri lelaki...andaikata nnti...ada lelaki yg btol2 mahu jaga aku...aku cuma minta dua sahaja....jaga mulut anda & jgn perlekehkan aku ..anda blh tegor dan ajar aku dgn elok kalau aku slh sbb aku wanita biasa yg hatinya halus...Jika anda mengungkit apa2 pemberian kepada aku...ingatlah satu..aku tidak pernah meminta-minta dari anda...jika anda mengungkit walaupun sepinggan nasi yg anda byr...anda jgn fikir diam aku bermaksud tidak terasa...anda lupa aku blh hidup sendiri tanpa sesen pn dr anda..kerana dgn bangganya aku blh berkata..aku wanita berharta dan tidak kemaruk wang anda..aku tidak punya liabiliti yg membebankan kecuali kereta..apa y aku simpan...hampir kesemuanya aset..jd jgn ungkit psl sshnya cari duit atau bandingkan duit y anda keluarkan lbh byk dr aku..adakah anda pasti duit yg anda keluarkan itu hasil titik peluh anda atau hasil titik peluh pihak bank yg rajin mencari peminjam wang?Atau anda mengganggap pinjam duit n simpan duit itu sama shj sbb mesti mbayar juga...OHH Tidakkk...pinjam dan simpan sendiri adalah dua dunia berbeza..kalau anda tidak setuju..anda tanyalah org tua y lbh berpengalaman...kerana mungkin bg anda..kata-kata ini hanyalah dari seorang wanita yg bengong hatinya....
Dan aku paling pantang kalau lelaki kata xmampu disuroh buat sesuatu..sbb kalau mmg xmampu..aku bknlah org bodoh y xtau contemplate limit sbg seorg manusia..Cuma kdg2 aku benci lelaki memberi alasan dn kdg2 menyalahkan org lain di atas sumting y mereka mampu lakukan ttp malas gunakan 9 akal y Allah berikan kpd mereka utk membuat sesuatu perkara.
Ohh..aku sungguh emo mlm ini..mungkin kesunyian mlm menyebabkan aku meluahkn apa y aku rs..tp..utk lelaki diluar sana...aku juz nk bgtau...kdg2 seorang wanita xkn bgtau apa sbnanya kebolehan mereka..sbb xnk ego lelaki tersentuh..sbb bg kami wanita..kdg2 jg ego lelaki sgt2 penting krn itulah y menjadikan lelaki adalah seorang lelaki..tetapi, jika lelaki cuba menjahanamkan & merendahkan wanita seperti aku..aku xkn mudah patah dipijak dn xkn rapuh & retak bla dihempas...i'm a fighter and i'm a proud woman...aku xkn hold back tunjuk apa y aku ada....bak kata Rosa....BILA WANITA SUDAH BERAKSI..DUNIA HANCUR..
Sekian..itu sahaja..terima kasih kerana membaca..

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent