Aku Wanita Biasa

Aku urang Sarawak, tapi bukan urang Kuching..

Tentang Aku

Aku urang Sarawak tapi bukan urang Kuching...berjantinakan perempuan sejak dilahirkan..suka bloya..suka ngerepak..mun ko rs bes..joinla blog aku...sbb Aku Wanita Biasa yg suka berblog juak.

About Me

I'm a Sarawakian but does not originate from Kuching...a female since i was born..a talkative and loves to babble a lot..if u think u r det great..do join my blog..because i'm juz an Ordinary Woman, who also likes to blog.

Resepi Pau Ayam Pengantin Baru...(ehh..baru ke?)

Isnin datang lagi....huaaaaaa...ngantuknye bgn pagi.....aku bgn awal ckit pg ni sbb nk kukus pau ayam yg aku buat semalam....AKU BUAT PAU?....wahahahha...xcaye?...pecayelaaa.....well..dh nama isteri org ni..mesti rajin try test cuba apa2 yg boleh kudrat ni buat....sedap ke?....huhu...nk kata sedap...xtau laa....tp edible la utk bg org lain rs....bole celen pau yg kt ade jual kt petronas kt kuching ni...hehehe....

Meh cni aku nk share resepi pau aku...walaupun korg xmintak...tapi aku nk jugak kasik...resepi ni cukup utk buat 10biji pau (kalau doh kcil2) OR 5 biji pau (kalau doh bsar2 ckit)...

Bahan-bahan doh pau:

600gm tepung pau (make sure btul2 tepung pau sbb tekstur die lbh halus)
11gm yis (rendam dgn air suam hingga naik)
140gm gula
6 gm shortening
10gm baking powder
Air sejuk

Inti pau:

Ayam yg dh dipotong kecik2
Sos tiram
Kicap pekat/cair
Minyak bijan
Bwg putih dipotong dadu halus
Gula sedikit
tepung jagung
Button mushroom potong kcik2

Cara buat inti:

1. Tumis bwg putih dgn minyak bijan.
2.masukkan ayam dan tumis hingga separuh masak.
3.Masukkan sos tiram,kicap pekat,kicap cair dan gula secukup rasa.
4.Masukkan tepung kagung untuk pekatkn inti (buat smpi inti melekit)
5.Dh siap masukkn...sejukkan dulu sblm masukkn dlm doh pau.

Cara buat pau:
1. Masukkan bahan pau kecuali shortening.Gaul rata dan tambahkn air sejuk ckit demi ckit.
2.Uli hingga doh lembut baru masukkan shortening. Uli lagi hingga doh lembut & kenyal.
3.Lepas uli, biar doh dlm bekas dan tutup dengan kain lembap hingga doh naik kembang.
4.Bila dh naik...baru uli dn tumbuk2 ckit utk buang udara yg ada dlm doh...
5.Buat doh kecil2 dn bulat2 (ikut suka saiz) utk masukkan inti.
6.Kukus selama 10-15mins.
7.Bole try makan trus klu rs2 lidah tu kebal panas..hehe

Tips!!
  • Masa buat doh pau tu...make sure uli sampai doh kenyal (mcm getah yg elastik...ditarik xputus)
  • Kadang2 ada yg xtau cmne nk rendam yis supaya kembang dgn cantik...time rendam yis..make sure tambah gula lbh kurg 2 sudu kcil dn gaul terlebih dahulu hingga rata..baru masukkan  air SUAM2 KUKU...tutup bekas merendam yis tu..jgn bg terdedah...kalau yis yg ok..patutnya..3mins dh kembang cantik...
  • Buat inti dulu baru buat doh...kalau rs2 nk mkn pau esok hari...mlm ni buat inti dulu n sejukkn dlm peti ais...esok panaskn je kjap b4 masukkn dlm doh..(jimat masa)
Oklahh...aku stop kt cni...korang trylh resepi pau ayam aku ni...resepi surirumah yg masih baru...hehe...klu xcaye...try lh...maksmimum masa yg diambil utk buat pau ni 2jam..(itupun sbb aku buat inti on d spot)....

SELAMAT MENCUBA!!!!

0 org suka aku:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent